در تاریخ ۰۸ آذر ۱۳۹۷       ساعت ۱۵:۵۵       ۲۰۰ بازدید


متن سوال : آیا کسانی که قبل از جریان غدیر مرده اند، دین شان کامل نبوده است؟


متن پاسخ :

سوال:

اگر دین با امامت و ولایت ائمه تکمیل شده، کسانی‌که قبل از غدیر مرده اند، دین شان کامل نبوده است؟

مقدمه:

بر اساس اعتقاد شیعه که مبتنی بر آیات الهی و روایات اهل بیت عصمت وطهارت است، «امامت» رکنی از ارکان دین محسوب می‌شود، بنابراین اگر کسی‌ معتقد به امامت ائمه (علیهم السلام) را قبول نداشته باشد، رکن از ارکان دینش را از دست داده است و دینش کامل نخواهد بود.

بر همین اساس ممکن است مخالفان ولایت اهل بیت (علیهم السلام) شبهه کنند که ولایت امیر مؤمنان و ائمه علیهم السلام در غدیر خم اعلام شد؛ پس آنهایی که قبل از غدیر از دنیا رفته اند آیا دین شان کامل نبوده اند؟

به بیان د یگر آیا  اعلام ولایت در غدیر، تأخیر بیان از وقت حاجت نیست؟

پاسخ:

پاسخ این سؤال را عالم جلیل القدر مرحوم عاملی این گونه بیان کرده است: « إن قيل : إن الإمامة إن كانت ركنا في الدين ، فقد أخل لله ورسوله بها قبل يوم الغدير ، إذ فيه أنزل : ( اليوم أكملت لكم دينكم ) ولزم أن من مات قبل ذلك ، لم يكن مؤمنا لفوات ركن من إيمانه ، وفيه تأخير البيان عن [ وقت ] الحاجة ، وإن لم تكن ركنا لم يضر تركها .

 قلنا : هي ركن من بعد موت النبي صلى الله عليه وآله لقيامه مقامه ، فلا تأخير عن الحاجة ولا شك أن دين النبي صلى الله عليه وآله إنما تكمل تدريجا بحسب الحوادث، أو أنه كمل قبل فرض التكليف ، والميتون قبل الغدير كمل الدين لهم بالنبي صلى الله عليه وآله، والخطاب للحاضرين ، وليس فيه تكميل الدين لغيرهم .

 على أن النبي (صلى الله عليه وآله) نص على علي في مواضع شتى في مبدأ الأمر ، وسيأتي شئ منها في آخر هذا الباب»؛

(امامت بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) به منزله رکن دین محسوب می‌شود؛ چون امیرمؤمنان (علیه السلام) به انتخاب خداوند قائم مقام پیامبر در اجرای برنامه های دینی بعد از ایشان است.

به بیان ساتر خداوند ادیان الهی را به تدریج کامل نموده است، شیعه نیز بر این باور است که دین مبین اسلام نیز با اعلام ولایت حضرت علی(علیه السلام) در روز غدیر خم به اکمال رسید. به همین دلیل هر بنده‌ی در زمان خودش موظف است از برنامه دینی زمان خودش پیروی کند؛ لذا اگر کسی از دین راستین زمان خودش پیروی کند، دینش کامل بوده و به تکلیفش عمل کرده است.

بر همین اساس کسانی‌که در زمان پیامبر بوده اند و قبل از غدیر از دنیا رفته اند، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) پیامبر و امام شان بوده است؛ اما بعد از پیامبر مقام ولایت منحصر به ائمه طاهرین علیهم السلام است.

بنابراین، کسانی‌که قبل از غدیر مرده اند نه دین شان ناقص بوده است و نه تأخیر بیان از وقت حاجت صورت گرفته است، زیرا مخاطب خداوند و پیامبر در غدیر، مردم آن زمان الی یوم القیامه است. کسانی که بعد از بیان پیامبر(صلی الله علیه و آله) معتقد به امامت حضرت علی(علیه السلام)  نشده‌اند و آن را زیرا پا گذاشته است، بدون شک دینشان کمال نیافته و ناقص خواهد بود. از طرفی اینکه گفته شود، بیان ولایت حضرت علی(علیه السلام) در غدیر خم، تاخیر بیان از وقت حاجت است، نیز صحیح است؛ چون اعلام ولایت امیرمؤمنان علیه السلام منحصر در غدیر نیست بلکه رسول خدا در ابتدای رسالتش در یوم انذار ولایت حضرت را اعلام فرمودند و بعد از آن نیز در هر فرصتی مناسبی از بیان ولایت حضرت علی(علیه السلام) دریغ نورزیدند)

پی نوشت:

لصراط المستقيم - علي بن يونس العاملي النباطي البياضي - ج 1 ص 315ش